
Płyn chłodniczy jest potrzebny tak bardzo silnikowi, jak nam lemoniada w upalne lato. Z tą różnicą, że silnik musi mieć go cały czas, żeby się nie zagrzał i nie uszkodził, a my bez szklanki zimnego napoju przeżyjemy. Układ chłodzenia należy regularnie kontrolować i sprawdzać, co wiąże się z wymianą płynu chłodniczego. Jednak jaki płyn chłodniczy dolać, jak go dolać i czym się kierować przy wyborze, dowiesz się z poniższego artykułu.

Jaką funkcję pełni płyn chłodniczy w samochodzie?
Zacznijmy od tego, za co tak właściwie odpowiada płyn chłodniczy:
utrzymuje on roboczą temperaturę silnika, co ma bezpośrednie przełożenie na jego pracę, dobre osiągi, niskie spalanie oraz niski poziom spalin,
odprowadza nadmierne ciepło z silnika i tym zapobiegając przegrzania silnika,
jest odpowiedzialny za prawidłowe działanie nagrzewania kabiny poprzez przepływ przez nagrzewnicę,
chroni układ chłodniczy przed korozją.
Płyn chłodniczy jest jednym z ważniejszych płynów w samochodzie (porównywając olej silnikowy), ponieważ odpowiada on za utrzymanie prawidłowej temperatury w jednostce napędowej, przy czym nie doprowadza do przegrzania pozostałych elementów. Płyn do chłodnic pracuje w obiegu zamkniętym, płynie osobnymi kanałami przez blok silnika do radiatora, co pozwala mu odbierać temperaturę silnika, która powstała na skutek spalania paliwa, przy czym chłodzi go. Po drodze zahacza jeszcze o nagrzewnicę oddającą ciepło do kabiny, dzięki czemu w zimę możemy zagrzać naszą kabinę w samochodzie.
Jak prawidłowo dobrać płyn chłodniczy?
Przeszukując internet oraz półki sklepowe w poszukiwaniu odpowiedniego płynu chłodniczego do naszego samochodu możemy zobaczyć wiele oznaczeń, jak i kolorów. Przed wyborem takiego płynu, dobrze poznać, o czym mówią nam liczne oznaczenia. Wybór odpowiedniego płynu chłodniczego znacznie usprawni pracę naszego silnika i zachowa jego odpowiednią temperaturę oraz innych komponentów w samochodzie.
Kolor płynu chłodniczego
Czy kolor płynu chłodniczego jest odpowiednim kryterium, którym powinniśmy się kierować przy wyborze? Nie jest to dobry pomysł, ze względu na to, że kolor płynu nie jest standardem stosowanym przez wszystkich producentów. Stosowane barwniki nie odzwierciedlają faktycznego składu, u jednego producenta kolor niebieski płynu chłodniczego może mieć zupełnie inny skład, niż u drugiego producenta różnych płynów chłodniczych. Kolor płynu chłodniczego zazwyczaj pełnić funkcje pomocnicze, przy zlokalizowaniu wycieku w układzie chłodzenia.

Oznaczenia płynów chłodniczych
Przy wyborze płynu do chłodnic możemy spotkać się z dużą ilością oznaczeń, aby wybrać właściwy płyn chłodniczy do naszego samochodu, należy zapoznać się z tymi oznaczeniami.
IAT
Płyny do chłodnic zawierające sole nieorganiczne, takie jak fosforany, borany i krzemiany, których zadaniem jest tworzenie warstwy ochronnej. Płyn do chłodnic z oznaczeniem IAT był stosowany najwcześniej i jego cena jest najniższa. Istnieją jednak wady i są to m.in. uszkodzenie układu chłodzenia, uszkodzona pompa wody i stosunkowo krótka trwałość (maksymalnie 2 lata).
OAT
Płyn chłodniczy zawierający kwasy organiczne (takie jak kwas sebacynowy, kwas 2-etyloheksanowy i pochodne kwasu benzoesowego), które tworzą na powierzchniach metalowych warstwę ochronną. Charakterystyka tego rodzaju płynu to podwyższona trwałość (co najmniej 5 lat) i jest kompatybilna z chłodnicami aluminiowymi. Jednak ten rodzaj płynu do chłodnic posiada również wady takie jak możliwość uszkadzania lutów ołowiowych (w starszych modelach samochodów) wraz z uszczelkami wykonanych z wybranych typów tworzyw. Takie ryzyko uszkodzenia wynikało z działania kwasu 2-etyloheksanowego, z tego powodu w nowszych płynach, zawartość tego kwasu została zmniejszona lub całkowicie usunięta (płyny POAT), co jedna wpływa na zwiększenie kosztu płynu chłodniczego.
HOAT
Płyn chłodniczy tworzony na bazie kwasów organicznych wraz z krzemami (nazwa zamiennie stosowana z SiOAT), które tworzą warstwę ochronną na powierzchniach metalowych. Charakteryzują się wyższą trwałością (5 lat eksploatacji) oraz jest odpowiedni dla różnych materiałów. Aktualnie większość płynów jest produkowane w tej technologii.
NOAT
Jest to nic innego, jak odmiana płynów HOAT, w której krzemy są zamieniane na azotan, a NMOAT charakteryzują się dodatkowo zawartością związki molibdenu. Płyny te należą do jednych z najtrwalszych (minimum 7 lat eksploatacji) oraz są kompatybilne z wieloma rodzajami materiałów, jednak należy na nie przeznaczyć większą sumę (jednak są tańsze od POAT). Takie płyny mają zastosowanie w większych pojazdach, takich jak niektóre maszyny budowlane, duże samochody ciężarowe i w podobnych.
POAT
Jest odmianą płynów OAT, która jest całkowicie pozbawiona kwasu 2-etyloheksanowego (zastępują go inne substancje). Ten rodzaj płynu zalicza się do grupy tych najtrwalszych (minimum 7 lat eksploatacji) oraz są kompatybilne z różnymi materiałami, lecz są droższymi z dostępnych na rynku. Ta technologia umożliwia produkowanie wszystkich płynów na bazie glikolu propylenowego.

Czy można mieszać płyny chłodnicze?
Patrząc na to, ile mamy rodzajów płynów chłodniczych i kolorów możemy mieć niemałą zagwostke, dotyczącą tego, co w przypadku kiedy chcemy dolać płynu do układu chłodzenia, jednak nie wiemy, jaki się tam już znajduje. Przeważnie możemy mieszać płyny ze sobą, jednak są pewne warunki, które muszą spełniać. Płyny te powinny być w identycznej technologii i gwarantować ten sam poziom ochrony, np. do 30 stopni Celsjusza.
Uwagę należy również zwrócić na to, czy w samochodzie był stosowany płyn uniwersalny, czy przeznaczony do danego rodzaju chłodnicy, czy inny płyn. Co w przypadku, kiedy nie wiemy jaki płyn jest w układzie chłodzenia? Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie dolanie uniwersalnego płynu chłodniczego. Pod żadnym pozorem nie wlewaj płynu przeznaczonego do danego typu chłodnicy, np. nie wlewaj płynu do chłodnic miedzianych, kiedy masz aluminiową. Takie mieszanie płynu może doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień w układzie chłodzenia, a za tym idzie przegrzewanie silnika. Należy pamiętać również o tym, żeby w razie konieczności dolewki, nie wlewać do układu koncentratu płynu chłodniczego, który nie został rozcieńczony.
Jak wymieniać płyn chłodniczy?
Lista rzeczy, którą musisz przygotować do wymiany płynu chłodniczego:
pojemnik do starego płynu;
lejek;
woda destylowana;
płyn do czyszczenia chłodnic
płyn do chłodnic.
Na początku musisz się upewnić, że silnik jest zimny. Odkręć nakrętkę zbiornika wyrównawczego oraz korek w chłodnicy. Poszukaj zawora spustowego (znajduje się na dole chłodnicy) i umieść pod nim pojemnik do starego płynu.
Musisz odkręcić zawór spustowy i poczekać, aż cały płyn do chłodnic spłynie. Stary płyn chłodniczy należy oddać do zakładu utylizującego, ponieważ nie można go wylewać do kanalizacji.
Przed wlaniem nowego płynu, dobrze jest, aby oczyścić układ chłodzenia z kamienia oraz osadów olejowych, w tym celu użyjemy płynu do czyszczenia chłodnic. Na produkcie zazwyczaj jest opis, jak użyć tego specyfiku, jednak w większości przypadków będzie to wyglądało tak, jak opisujemy poniżej.
Po spłynięciu starego płynu zakręć zawór spustowy. Do zbiorniczka wyrównawczego należy wlać preparat czyszczący i dolać taką ilość wody destylowanej, aby dosięgnąć maksymalny poziom zapełnienia.
Następnie nie zakręcaj koreczka, uruchom silnik i włącz ogrzewanie. Niech silnik popracuje od 10 do 20 minut na wolnych obrotach. Po tym czasie wyłącz silnik i poczekaj, aż ostygnie, a następnie zlej płyn czyszczący.
Po wyczyszczeniu silnika wlej nowy płyn chłodniczy do samochodu w ilości zgodnej z zaleceniami producenta. Należy również odpowietrzyć układ chłodzenia, jednak w przypadku każdego innego pojazdu, wygląda to inaczej i należy się kierować według instrukcji pojazdu.
Po wykonaniu odpowietrzania i wcześniejszego wlania płynu uruchom silnik i obserwuj poziom płynu chłodniczego. W zapowietrzonym układzie powinny pojawić się bąbelki w zbiorniczku, a płyn ubędzie, należy dolać odpowiednią ilość.
Zakręć korek zbiorniczka i uruchom ogrzewanie w samochodzie, jeżeli ciepłe powietrze wydobywa się z kratek wentylacyjnych, układ chłodzenia jest odpowiednio odpowietrzony.